Ezáltal erős érzelmi hatás keletkezik. Ez Ady szimbólumainak titka is. Körültem csillagmiriád Versenyt kacérkodik, ragyog, Fejemre szórja sugarát; Azért még föl nem olvadok. Itt úgy tűnik, hogy a hegycsúcs beszél, de valójában a költő beszél, aki azonosul a hegycsúccsal. Az E/1. személy elárulja, hogy a Montblanc magát Vajdát jelképezi: személyragok (pl. "olvadok"), birtokjelek (pl. "szívem") jelzik, hogy a költői énről van szó. Ő az, aki nem olvad fel a sok földi hívságnak, magakelletően ajánlkozó csillagnak, ő az, akit nem gyújthat többé szerelemre a leggyönyörűbb kacér nők serege sem: fenséges, magányos, megkörnyékezhetetlen. Ady Endre egyenesen "Montblank-embernek" nevezte Vajda Jánost, akinek büszke és fájdalmas magányát nagyon találóan jelképezi a fenséges hegyóriás. Mégis érezzük, talán a sok ige miatt is, hogy a költő nyugalma erőltetett, érzéketlensége tettetett. Látszólagos hidegsége mögött vibráló érzelmek sejlenek fel. A monumentalitás és a magány érzetét fokozza a csillagok számának végtelensége ("csillagmiriád").
A következô strófa képei nyomán megfigyelhetjük azt a módszert, ahogy "elfelejtôdik", felfüggesztôdik az elôzô kép logikai kapcsolata saját jelentésével (vagyis azzal, hogy a lírai alany szíve - azaz érzelemvilága - olyan, mint a hegy csúcsán lévô jég; 2. oldal Húsz év múlva 3. és tapasztalhatjuk, hogyan helyettesítôdik az elôbbi logikai kapcsolat egy másikkal, vagyis azzal, hogy a Montblanc emberi tulajdonságokat kap (ember, hiszen feje van! ), illetve a lírai alany hegy-tulajdonságokkal rendelkezik (hiszen a csillagokig ér, és "föl nem olvad"). --- Szó sincs itt már hasonlatról, ez metaforalánc, illetve metonímia. "Körültem csillagmiriád Versenyt kacérkodik, ragyog, Fejemre szórja sugarát; Azért még föl nem olvadok. " 4--- A kacérkodik kifejezés ismét antropomorfizációs mozzanat, tehát a csillagok is emberek (magukat kelletô nôk), megôrzik azonban égitest-mivoltukat, hiszen sugarát ember nem tudja szórni. Érdemes megfigyelni, hogy a fej (a ráció központja) és a szív (érzelmi központ) közül melyiket érintik az idézett sugarak (látvány?, felületes szépség?